top of page
s-well-mP8HvwFA_dw-unsplash_edited.jpg

BLOG

Schrijf je ook in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes en handige tips!

Bulk drinken

Tegenwoordig gaan een hoop mensen de deur niet uit zonder een flesje water want als je dorst krijgt ben je eigenlijk te laat, toch?!


Maar is dat zo? Is het niet een van onze oeroude systemen die ons lichaam kent?


In de oertijd woonde je niet altijd langs de oever van een rivier om zo de hele dag door te kunnen drinken. In heel veel gebieden moest je een heel stuk lopen voordat je bij water was om te drinken. In één keer dronk je dan een hele grote hoeveelheid water en een dag daarna of aan het einde van de dag ging je weer terug om nog een grote hoeveelheid water te gaan drinken.


Ons lichaam is helemaal niet zo veranderd, zoals het in de oertijd was, dus ons lijf kan heel goed omgaan met dorst en het bulkdrinken.




Door veel water in een keer te drinken zorg je er onder andere voor dat:

  • Op het moment dat jij veel drinkt, het vocht ook tot in de gewrichten, huid en spieren komt.

  • Jij jouw lichaam en immuunsysteem rust geeft. Door vaak kleine slokjes water te drinken, moet je lichaam dit verwerken. Dat kost energie en krijg je een actief werkend immuunsysteem.




Gemiddeld heb je per 30 kilogram lichaamsgewicht ongeveer een liter water nodig op een dag, met een maximum van 3 liter.


Jouw lichaam verliest ‘s nachts tot wel 2 liter vocht, dus het is slim om ‘s morgens te beginnen met een paar glazen water en zo kun je wennen aan 3-4 drinkmomenten op een dag. Je zult merken dat je lichaam veel meer rust krijgt.


Kort samengevat:

  • Begin de dag met 2 glazen water (nooit koud drinken, liefs op lichaamstemperatuur).

  • Drink in korte tijd veel i.p.v. de hele dag door.

  • Drink een half uur voor en na het eten niet.

  • Drink bulk met water, geen frisdrank, alcohol etc.

5 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page